همانطور که در آموزش رزومه نویسی در ورد بخش اول و آموزش نگارش رزومه در ورد بخش دوم شرح دادیم، سه روش مطرح برای نوشتن رزومه وجود دارد که بسته به نوع رزومه موردنظر خود میتوانید از آنها بهره ببرید. در این بخش از آموزش نگارش رزومه بیشتر با اصول و آیتم های رزومه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید . . .
۱٫اطلاعات تماس خود را تکمیل کنید: زمانیکه در مورد رزومه ی خود تصمیم گرفتید، میتوانید شروع به نوشتن کنید. با ارائه ی اطلاعات تماس کامل در بالای صفحه ی اول رزومه شروع کنید. اطلاعات تماس بایستی شامل نام، آدرس ، شماره تماس و آدرس پست الکترونیک شما باشد.
اگر رزومه ی شما از یک صفحه بیشتر است، اطمینان پیدا کنید که نام خود را بر روی بخش هِدِر تک تک صفحات نوشته باشید.
آدرس پست الکترونیک شما بایستی برای درخواست شغل مناسب باشد. از نام یا نام خانوادگی خود در صورت امکان استفاده کنید.
به بیان ساده تر آدرس ایمیلی همانند زیر ارائه نـــــــــنمایید!
GimbilGizmiZ@yahoo.com
۲٫ یک هدف را مشخص را دنبال کنید: پس از اطلاعات تماس خود ، بایستی یک مشی و هدف خاص را دنبال کنید و هدف کاری خود را بیان کنید. کارفرمایان گزینه های مختلف را در بیان هدف شما با یکدیگر ترکیب میکنند و تصمیم میگیرند. بنابراین به دقت مواردی را که به رزومه ی خود اضافه یا حذف میکنید، بررسی نمایید. اگر قصد داشتیک یک مورد را اضافه کنید، مورد خاص بایستی کوتاه بوده و بر موقعیت شغلی که شما در جستجوی ان هستید، نزدیکتر باشد.
برای مثال ممکن است هدف خود را همکاری در طراحی یک نرم افزار پردازش واژه قید کنید. در واقع با اینکار موقعیت شغلی آینده و ایده آل خود را بصورت غیرمستقیم انتخاب کرده اید!
اهداف کمتر معمول و رایج هستند و شاید ترجیح دهید که اطلاعات خود را در خلال مطالب بیان کنید.
۳٫ صلاحیت های و تحصیلات خود را بیان کنید: روالی که شما در این بخش پی میگیرید، متفاوت خواهد بود اما در بسیاری از نمونه ها با یک عبارت در مورد صلاحیت های تحصیلات خود آغاز خواهید کرد. در اینجا بسادگی نیاز به اطلاعات کاملی از صلاحیت های خود در دوران تحصیل خواهید داشت. مدارس فنی یا کالج هایی را که طی کرده اید قید نمایید بر عکس رزومه های با تسلسل زمانی! اما تاریخ گذراندن دوره ها و نتایج بدست آمده را حتماً قید کنید.
می توانید این موارد را بصورت سرتیتر نشان دار همانند (دایره توپر مشکلی) نمایش دهید تا اطلاعات بعدی در مورد تخصص شما پیگیری شود. این کار برای شغلی که در پی آن هستید، مناسب است.
این بخش معمولا پس از تاریخچه کاری شما صورت میگیرد مگر اینکه اخیرا فارغ التحصیل شده باشید.
اگر به افتخارات و دستاورادهایی در مطالعه و ممارست دست یافته اید، حتماً قید کنید.
۴٫تجارب کاری خود را بطور کامل شرح دهید. موقعیتهای شغلی خود را بر عکس روال رزومه ی با تسلسل زمانی لیست کنید ( به همراه تاریخ آغاز و خاتمه با ذکر ماه و سال). در رزومه های زمانی، تاریخ ها بایستی ابتدا ذکرشود در حالیکه در اینجا میتوانند پس از عنوان شغل در یک رزومه ی عملیاتی ، لیست شوند. شغل ها و مسئولیت های کلیدی که در هر موقعیت داشته اید و دستاورد ها و مهارتهای توسعه یافته در زمان کار را قید کنید.
از سرتیترهای نشان دار برای بیان هرچه صریح تر و آسان تر استفاده کنید بطوریکه کلید واژه های مرتبط با شغل شما بهتر خوانده شود.
میتوانید موقعیتها و شغل های داوطلبانه خود را در صورت ارتباط با شغل موردنظر بیان کنید بشرطی که کمی تجربه در آنها کسب کرده باشید.
۵٫ یک بخش مهارتهای اضافی یا ویژه داشته باشید. شاید به این نتیجه برسید که بیشتر مهارتهایتان در بخش های تحصیلات و تجارب پوشش یافته باشد اما این مهم یتواند ایده ی خوبی باشد که بخش مهارتهای مجزایی داشته باشید. این کار فرصتی برای برجسته سازی مهارتها و دانشی خواهد بود که با موقعیت شغلی شما ارتباط دارد اما در هر جای دیگری از رزومه، مناسب نیست.
میتوانید اغین بخش را مهارتهای مرتبط دیگر یا مهارتها بنامید.
این بخش میتواند شامل اولویت ها و صلاحیت ها در زبان های خارجی، دانش نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری خاص و هر مهارت خاص دیگری میباشد که قبلا ذکر نشده بود.
دقت کنید که از تکرار خود اجتناب کنید! نیازی نیست که بیش از یکبار قید کنید که مثلاً مهارتهای ارتباطی خوبی دارید!
۶٫رفرنس اضافی را بررسی کنید: عموماً بایستی رفرنس نامگذاری شده را با اطلاعات تماس در نظر بگیرید منتها بشرطی که این رفرنس ها برای فرآیند درخواست شغل شما مورد نیاز باشند. اگر از شما خواسته نشده که رفرنس های خود را در موارد درخواست شغل قرار دهید، تنها در پایان رزومه قید کنید که رفرنس ها و ارجاعات در دسترس برای موارد قید شده وجود دارد.
۷٫تنظیمات فرمت نهایی را اعمال کنید. زمانیکه اطلاعاتی در رزومه ی خود دارید، بایستی آنرا به خوبی فرمت بندی کنید. یک فونت ساده و راحت یا از سری فونت های
serif font (Times New Roman, Book Antiqua)
یا
sans serif font (Arial, Calibri, Century Gothic)
انتخاب کنید. همه ی متون بایستی اندازه فونت ۱۰ تا ۱۲ داشته باشند مگر نام شما در هِدِر اولین صفحه که میتواند بین ۱۴ تا ۱۸ باشد. نام، بخش سرفصل ها و عناوین شغلی خود را بولد کنید.
حاشیه ی منطقی در دو طرف صفحه قرار دهید. تنظیمات پیش فرض ورد معمولاً کفایت میکند.
سرفصل های خود را بسته به زبان بکار رفته در رزومه چپ چین یا راست چین کنید. میتوانید از فاصله خطوط یک پس از هر سرفصل و قبل از محتوای هر بخش و فاصله خطوط دو قبل از سرفصل استفاده کنید.
میتوانید فواصل خطوط خود را در یک دیالوگ باکس پاراگراف قرار دهید اما فرمت بندی استاندارد را از دست ندهید.
در مورد واژگان بکار رفته مجدداً فکر کنید و آنها را به دقت برای خود بیان کنید.
امید است که توانسته باشیم در سه آموزش پیرو روش های نوشتن رزومه، آموزش موثری ارائه کرده باشیم. با آموزش های بعدی با ما همگام باشید . . .
اگر تایپیست ماهری نیستید
اگر فرصت تایپ سفارشات خود را ندارید ، نگران نباشید!
میتوانید از ارزان ترین و با کیفیت ترین خدمات تایپ کشور بهره ببرید.
سفارشات خود را به ما بسپارید.
Comments are closed.